Search

Hva er SEO og hva koster en godt gjennomført SEO-strategi?

Etterhvert som vi ser at annonsekostnader når nye prisreskorder er SEO den sikreste, mest varige og kostnadseffektive strategien for å få et jevnt tilsig med nye kunder til din bedrift.


Så hva er egentlig søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, også forkortet som SEO er en samling metoder og strategier som brukes til å skape synlighet på nett for akkurat din nettside. SEO handler om å overbevise søkemotorene om at dine nettsider er de mest relevante for brukere som søker informasjon om et produkt eller en tjeneste du tilbyr.


Google er en av de viktigste kildene til trafikk for enhver nettside, alt fra kunder som er i kjøp-nå-modus, til de som er tidlig i fasen på informasjonssøk.


De som forstår dette får så mye som 75 % av trafikken til siden sin fra søkemotorer.


Når vi i tillegg også ser at folk flest oftere og oftere hopper bukk over betalte søkeresultatplasseringer og blir mer og mer kritiske til hva de velger å bruke tiden sin på, så stikker SEO seg ut som en soleklar vinner.

Førsteplass i det organiske søkeresultatet er utrolig verdifullt uansett hvilken bransje bedriften din server. Derfor er det også en krevende oppgave å ta førsteplassen.


For å kunne havne på førstesiden av Googles søkeresultater må du:


Forstå hva målgruppen din ønsker å oppnå i hvert ledd av sin kundereise, og tilby riktig informasjon til riktig tid, som også er optimalisert for at søkemotorene skal favorisere deg.

I tillegg bør du ha en nettside som er brukervennlig og teknisk tilrettelagt, slik at både brukerne og søkemotorene enkelt klarer å finne og navigere på sidene dine.


Strategiene bak og arbeidet for å oppnå alt dette kalles søkemotoroptimalisering (SEO).

La oss se litt nærmere på noen av metodene i fremgangsmåten vår:

1. Søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse legger grunnlaget for resten av innholdsarbeidet på sidene dine, og er veldig viktig for den overordnede SEO-strategien. Vi overfører markedskunnskap til søkeordsverktøy, og bruker innsikten til å avdekke hvilke ord og uttrykk målgruppen bruker når de er på vei til å kjøpe av dere.


Dette setter kursen for optimaliseringen som må gjøres på nettsidene i tillegg til at vi får en veldig god pekepinn på hva konkurrentene dine gjør.


2. Teknisk gjennomgang

At nettsiden din er rask nok, sikker, mobiltilpasset og har en lang rekke andre elementer på plass, er en viktig forutsetning for at nettsiden skal være brukervennlig, og at Googles robot skal finne frem til, og forstå innholdet på siden din.


Våre tekniske SEO rådgivere oversetter innsikten vi henter frem med verktøy, til tiltak for å skape en god teknisk nettside, som ivaretar brukernes forventninger i en digital hverdag.


3. Optimalisering av nettstedet

For å sikre seg en god posisjon i søkeresultatet for dine mest innbringende søkeord, er det viktig at nettsidene har riktig type innhold av god kvalitet på de viktigste landingssidene. Vi bruker innsikten fra søkeordsanalysen til å sette opp innhold som svarer på de spørsmålene vi vet at målgruppen din sitter inne med.


Deretter setter vi opp strukturen på nettsiden slik at den er enklest mulig å finne.


4. EAT (Ekspertise, Autoritet og Tillit)

Et viktig aspekt er å vinne tilliten til brukerne dine. Som vi alle vet, så er internett fullt av useriøse nettsteder, og da er det spesielt viktig å fremstå som en seriøs aktør. Google har avanserte algoritmer og bruker kunstig intelligens til å avgjøre om innholdet ditt og verdien sidene dine gir til dine besøkende er god nok til å være ett av de får toppresultatene som vises på førstesiden sin.

En E-A-T analyse vil gi oss innsikt i hva du bør gjøre for å fremstå som en ekspert og autoritet innen ditt fagfelt/bransje, og på den måten vinne tilliten til de besøkende.


5. Blogg og deling av innholdet

Når nettsiden er optimal, har vi gode sjanser til å rangere høyt hos Google, men skal vi øke. sjansene ytterligere er det ingen ting som er bedre enn å dele åpent av sin kompetanse.


Å ha riktig innhold på produkt- og kategori-sider er ikke alltid nok alene. Ofte bør man også ha innhold som dekker flere lag, hvor du går dypere i problemstillinger som er knyttet til det produktene eller tjenestene dine gjør for kunder. Noe av dette er innhold som må holdes vedlike på løpende basis. Men vi prøver alltid å lage "ever green" innhold som holder seg over tid slik at man ikke må komme opp med nytt innhold mange ganger i året.


Godt innhold, innhold av verdi, er som oftest det som blir delt på andre nettsider eller i sosiale medier. Slike delinger er viktige for å få lenker til nettsiden, som i og for seg også er en viktig faktor for en god rangering hos Google.


Så hva koster egentlig en SEO-avtale med Adept Digital?

Vi er en av de få i landet som kan tilby SEO-pakker. Den billigste starter på kr. 200 eks. mva. pr. dag og er den pakken vi anbefaler de fleste av våre kunder å begynne med. Etterhvert som du ser at salget ditt tar seg opp kan vi skalere SEO-arbeidet dersom det er ønskelig.


Det var litt om prosessen vår. Vi pleier å kombinere SEO med Google Ads og har en unik tilnærming til SEO-strategi som betyr minst mulig arbeid for våre kunder. Vi hjelper deg fra A til Å. Ta kontakt med oss for en uforpliktende nettstedsanalyse og avdekk dine nettsiders potensial: Kontakt oss